Sunday 25 March 2012

tokoh kebanggaan kita

Perdana Menteri Malaysia yang pertama ialah Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj. Beliau telah dilahirkan pada 1903, di Alor Setar, Kedah. Beliau mendapat pendidikan awal dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Walaupun berasal daripada keturunan diraja, namun beliau meminati kerja-kerja yang mendekatkan dirinya dengan masyarakat. Antara kata lainnya, beliau merupakan seorang pemimpin yang berjiwa rakyat. Oleh kerana itulah beliau bergiat aktif dalam kegiatan politik iaitu, UMNO.
Setelah Datuk Onn Jaafar meletakkan jawatan sebagai Presiden UMNO, Tunku Abdul Rahman mengambil alih jawatan tersebut. Ketika beliau memimpin, terlihat akan keikhlasan dirinya mahu Negara merdeka. Sikapnya itu menyebabkan beliau amat dihormati dan disanjung oleh segenap lapisan masyarakat.
Tunku Abdul Rahman telah berusaha membawa Tanah Melayu merdeka. Selepas menandatangani satu perjanjian di London, pada 31 Ogos 1957, terlakarlah sejarah yang diidam-idamkan oleh segenap lapisan masyarakat di Tanah Melayu sebelum ini iaitu istilah MERDEKA. Teriakan “Merdeka!” sebanyak tujuh kali yang diluahkan oleh beliau memberi makna yang besar kepada Negara yang menjadi tuan di tanah air sendiri.
Selepas merdeka, beliau dilantik sebagai Perdana Menteri yang pertama. Di bawah kepimpinannya, Negara maju dalam pelbagai bidang. Beliau berusaha mengatasi masalah buta huruf, ekonomi kaum bumiputera yang mundur, dan membina banyak jalanraya. Kemudahan yang disediakan oleh kerajaan telah memesatkan lagi, pembangunan Negara.
Kepimpinan beliau telah diganti oleh Tun Abdul Razak, Tun Hussein Onn, Tun Dr. Mahathir dan kini Datuk Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi. Perdana Menteri selepas beliau meneruskan dasar-dasar yang ditinggalkan oleh beliau. Jasa beliau tetap dikenang oleh rakyat Malaysia sebagai Bapa Kemerdekaan Malaysia. Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. Kita sebagai rakyat Malaysia berbangga memilih seorang tokoh yang sepanjang hayatnya berbakti untuk Negara.

1 comment:

  1. I have read a few good stuff here. Certainly worth bookmarking for revisiting. I wonder how much effort you put to create such a fantastic informative site.
    1982 Buick Skyhawk AC Compressor

    ReplyDelete

OUR GROUP MEMBERS

SYAFIQAH NADIAH PUTERI ATHIRA AININ AINIS DURRATUL PUTRI ZULAIKHA ASMA