Sunday 25 March 2012

syor wujud pendidikan jasmani di sekolah

Pendidikan Jasmani suaian bermaksud Pendidikan Jasmani untuk semua pelajar tanpa mengira golongan yang normal mahupun yang kurang upaya. Pendidikan Jasmani untuk semua ini menekan kesamarataan peluang pendidikan untuk semua. Tidak kira mereka adalah daripada golongan yang normal, golongan berkeperluan khas, mahupun golongan yang kurang upaya. Ini selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Ia juga berkait rapat dengan perkembangan menyeluruh dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani.
Kaitan antara Pendidikan Jasmani biasa dengan Pendidikan Jasmani Suaian ialah golongan yang kurang upaya boleh mengikuti dan mempelajari kemahiran dalam Pendidikan Jasmani sama seperti golongan normal, tetapi dengan beberapa cara mengikut tahap kemampuan mereka. Ini bermaksud, tenaga pengajar menggunakan kurikulum yang sama, tetapi perlu menyesuaikan aktiviti yang mahu dilakukan sewaktu kelas Pendidikan Jasmani diadakan.
Antara faktor-faktor penting yang perlu diberikan perhatian ialah tahap kemampuan murid, kategori kekurangan, bahan bantu mengajar, dan juga persekitaran fizikal, tempat dan masa. Ini perlu agar golongan kurang upaya masih menerima semaksimum ilmu pengetahuan tanpa ada diskriminasi antara mereka. Maka, hak dan keistimewaan juga kesamarataan PJ untuk semua boleh dilunaskan sebagai menyahut seruan perdana menteri kita yang mahukan rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan.

No comments:

Post a Comment

OUR GROUP MEMBERS

SYAFIQAH NADIAH PUTERI ATHIRA AININ AINIS DURRATUL PUTRI ZULAIKHA ASMA