Wednesday 21 March 2012

KELDAI DADAH

               

KELDAI DADAH

Siapa yang dikatakan Keldai Dadah?


Dalam Wikipedia menjelaskan bahawa Keldai Dadah merujuk kepada seseorang yang secara rela atau terpedaya untuk menjadi kurier, membawa dadah atau barang seludup ke negara lain. Taktik ini dikatakan boleh mengurangkan risiko pengedar atau penyeludup dadah ditangkap oleh pihak berkuasa di sesebuah negara. Dadah tersebut akan disembunyikan dalam kenderaan, bagasi atau pakaian, diikat pada badan, dengan menelannya, malah kaedah terkini dadah dimasukkan dalam besi, bahagian-bahagian kenderaan yang dibawa dari luar negara.

Merujuk kepada beberapa kes yang berlaku menunjukkan bahawa mereka yang menjadi keldai Dadah ini ada yang menyedari atau tahu bahawa mereka adalah pembawa barangan larangan tersebut, namun banyak kes yang melibatkan rakyat negara ini seolah-olah mereka tertipu dan tidak tahu menahu bahawa mereka sebenarnya menjadi Keldai Dadah kepada sindiket dadah sehinggalah mereka ditangkap di pintu masuk sesebuah negarakerana dalam bagasi mereka terdapat sejumlah dadah.

Seperti yang dilaporkan dalam akhbar Berita Harian, dadah yang dibawa pula bukan semata-mata serbuk putih yang biasa kita lihat di kaca televisyen mahupun di dalam akhbar atau filem tetapi ditukar kepada pelbagai bentuk yang mungkin tidak pernah terfikir oleh sesiapa pun termasuk mangsa.

Berdasarkan pengalaman yang diceritakan sesama banduan di Penjara Santa Monica, mereka membawa dadah dalam pelbagai bentuk seperti kertas A4, syampu, sabun, baju yang direndam dengan cecair dadah, benang, selimut, dadah yang diletakkan di dalam tali beg galas malah air di dalam botol minuman mineral!

Punca Terpedaya atau rela?

Penyeludupan dan pengedaran dadah sebegini memang dirancang oleh sindiket dadah antarabangsa. Mengikut laporan dadah ini biasanya datang dari negara-negara seperti Argentina, Sepanyol, Colombia, dan beberapa negara Asia Selatan. Biasanya kos harga dadah dari negara tersebut lebih murah. Melalui sindiket-sindiket antarabangsa yang bergiat aktif di seluruh pelusuk dunia dan mereka akan membina jaringan dan rangkaian untuk mmebawa masuk ke negara-negara ketiga menggunakan khidmat Keldai Dadah ini.
Berita Harian pada 3 Sept 2011, melaporkan; Kebanyakan mangsa mendakwa hanya menyedari ‘kerja’ yang dijanjikan dengan upah lumayan itu sebenarnya membawa dadah ke beberapa negara selepas tidak berdaya untuk menolak akibat diugut bunuh, tambahan pula mereka sendirian jauh beribu-ribu kilometer di negara orang. Tidak kurang juga yang mengakui tarikan wang dan peluang melancong ke luar negara seperti Amerika Latin, Asia Barat dan Eropah menjadi ‘umpan’ paling mudah, apatah lagi tiket penerbangan termasuk hotel ditaja sepenuhnya menyebabkan ramai tidak berfikir panjang sebelum menerimanya.

Bukit Aman mendedahkan faktor bahasa dan mudah untuk mendapatkan kepercayaan antara punca sindiket antarabangsa mengubah taktik kotor mereka dengan menggunakan ejen tempatan bagi merekrut rakyat negara ini sebagai keldai dadah.

Ini berikutan modus operandi mereka sebelum ini, yang menggunakan warga Afrika dan Asia Barat bagi memperdayakan rakyat tempatan terbongkar, sekali gus menyebabkan sindiket terbabit terdesak mengubah taktik. Sindiket terbabit turut dikesan menggunakan Facebook dan pelbagai laman sosial popular lain bagi tujuan itu, dengan menjanjikan pelbagai imbuhan lumayan, termasuk percutian mewah ke luar negara sebagai helah memperdayakan mangsa. Melalui Facebook, ejen terbabit mula mengenali dan menjalinkan hubungan rapat dengan mangsa, seterusnya menabur pelbagai janji manis. Bila sudah mendapat kepercayaan, mangsa akan diperalatkan sebagai keldai dadah ke negara ketiga, malah ada di antara mangsa tidak mengetahui langsung mereka membawa dadah sehinggalah ditahan. -Sumber: Blog 1 Klik
Dalam tahun 2010 seramai 35 orang rakyat negara ini berbanding seramai 54 orang dalam tahun 2009  ditahan diseluruh dunia kerana kesalahan membawa masuk dadah ke negera berkenaan. Sebahagian besar mereka mengakui mereka sebenarnya diperdayakan oleh sindiket antarabangsa. Kebanyakan mereka terdiri daripada kalangan gadis dan wanita.

Walau bagaimanapun sejak 20 tahun yang lalu seramai 365 rakyat Malaysia yang terdiri kalangan wanita ditahan di luar negara kerana terlibat dengan Keldai Dadah.

Mengapa terjebak?
  • Keperluan kewangan yang terdesak
  • Tawaran kewangan yang lumayan
  • Hadiah melancong ke luar negara
  • Ditipu/terpedaya dengan 'kekasih'/teman
Antara rekod kes seperti yang dilaporkan

1. Blog Falkner sphere :Rabu, 10 Februari 2010 , Posted by perkasan at 11:10 PM
Bersalin di jel Australia
KUALA LUMPUR: Salah seorang gadis Melayu yang sarat mengandung dan menjadi mangsa 'keldai dadah' oleh sindiket dadah antarabangsa akhirnya melahirkan bayi lelaki di dalam sel penjara baru-baru ini selepas dijatuhkan hukuman penjara oleh Mahkamah Tinggi Sydney, Australia terhadap jenayah dilakukan.
Difahamkan, suspek yang sudah melahirkan bayi dengan selamat itu bagaimanapun tidak dibenarkan menjaga bayi berkenaan yang kini diserahkan ke Jabatan Perkhidmatan Masyarakat negara berkenaan untuk dipelihara.

Agak mengejutkan apabila suspek sebelum ini ditahan pihak berkuasa Australia selepas didapati menelan 25 ketulan plastik dadah heroin di dalam perutnya tanpa langsung memikirkan keselamatan dan nyawa bayinya yang terancam sekiranya bungkusan kecil heroin terbabit pecah atau bocor di dalam perut.Difahamkan, suspek yang dikenali sebagai Nirmala, 26, ditahan oleh pihak berkuasa Lapangan Terbang Antarabangsa Sydney, Australia pada Jun tahun lalu selepas mengambil penerbangan terus dari Phuket, Thailand.Sumber polis berkata, suspek bagaimanapun ditahan pihak kastam negara berkenaan selepas imbasan X-Ray mendapati suspek cuba menyeludup dadah jenis heroin seberat 105 gram di dalam 25 bungkusan yang ditelannya.

Melalui maklumat dikumpulkan, suspek wanita terbabit mengaku bahawa dia bersetuju untuk membantu rakannya menyeludup dadah heroin berkenaan yang disangka pil penahan sakit."Rakan mangsa berjaya memperdaya mangsa kononnya pil terbabit diseludup masuk ke Australia bagi mengelakkan ia dikenakan bayaran cukai tinggi.                                   



post by:htpp/bersamacikgubung.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

OUR GROUP MEMBERS

SYAFIQAH NADIAH PUTERI ATHIRA AININ AINIS DURRATUL PUTRI ZULAIKHA ASMA