Monday 18 June 2012

Remaja Menghisap Dadah

      Dadah merupakan musuh utama negara. Dadah memeberikan impak yang buruk kepada diri kita. Dewasa ini, remaja kian terjebak dalam gejala tidak sihat ini. Terdapat pelbagai jenis dadah seperti syabu, heroin dan sebagainya.


      Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan remaja zaman ini menghisap dadah. Punca utama remaja terlibat dengan gejala ini ialah pengaruh rakan sebaya. Hal ini demikian kerana, ramai remaja sekarang mudah terikut-ikut dengan ajakan rakan kerana ingin menjaga perasaan rakan mereka. Selain itu, remaja zaman ini juga pantang dicabar apabila mereka dicabar mereka akan menyahut cabaran itu dengan mengambil dadah yang lebih berbahaya daripada kebiasaan. Akibat tindakan itu, mereka menjadi semakin jauh daripada landasan sebenar kehidupan dan mengambil keputusan alang-alang meyelup pekasam, biarlah sampai ke pangkal lengan.

      Antara kesan remaja menghisap dadah ialah disisih oleh masyarakat. Hal ini demikian kerana, remaja yang menghisap dadah boleh dijangkiti penyakit berjangkit dan tidak mempunyai kuantiti untuk bekerja. Selain itu, kesan remaja menghisap dadah ialah kadar kematian juga meningkat. Hal ini demikian kerana, mereka mengambil dos yang berlebihan dan mendapat HIV yang menyebabkan kematian.

      Terdapat beberapa langkah untuk mengatasi gejala menghisap dadah dalam kalangan remaja. Antaranya, media massa. Pihak media massa perlulah meningkatkan tahap kesedaran tentang bahayanya menghisap dadah. Mereka perlu menyiarkan iklan-iklan yang berunsur nasihat dan pengajaran tentang gejala ini. Rakan sebaya sepatutnya memberi sokongan terhadap setiap tindakan positif rakan-rakan. Bukannya memperlekehkan juga memandang rendah akan pendapat rakan tersebut. Bak kata pepatah "Ikut hati mati, ikut rasa binasa". Ini menyebabkan mereka rasa tercabar dan ingin mencuba sesuatu yang baru walaupun amay berbahaya.

      Konklusinya, kita janganlah mengambil mudah tentang gejala ini. Semua pihak haruslah bekerjasama dalam membanteras gejala ini.

1 comment:

  1. As reported by Stanford Medical, It is really the ONLY reason women in this country live 10 years longer and weigh an average of 42 pounds less than we do.

    (And really, it is not about genetics or some secret diet and absolutely EVERYTHING around "HOW" they eat.)

    P.S, I said "HOW", not "WHAT"...

    TAP this link to discover if this easy test can help you release your real weight loss possibilities

    ReplyDelete

OUR GROUP MEMBERS

SYAFIQAH NADIAH PUTERI ATHIRA AININ AINIS DURRATUL PUTRI ZULAIKHA ASMA