Monday 18 June 2012

Cara-cara Mengelakkan Diri Daripada Dadah

Salam sejahtera saya ucapkan kepada Tuan Pengerusi Majils, Yang Berusaha Puan Teng Siew Bee, Pengetua, SMJK Katholik, Tg.Malim, Penolong-penolong Kanan, Guru-guru Kanan, guru-guru, rakan-rakan seperjuangan sekalian. Tajuk syarahan saya pada hari ini ialah “Cara-cara untuk mengelakkan diri kita daripada dadah”.

Hadirin sekalian,

Penggunaan dadah dalam kalangan masyarakat, khususnya golongan remaja pada hari ini semakin berleluasa dan membimbangkan kerajaan. Banyak remaja terlibat dalam dadah dek kurangnya didikan ibu bapa, mudah terpengaruh oleh rakan sebaya di samping perasaan ingin mencuba. 

Justeru, sebagai barisan pemimpin harapan nusa dan bangsa, remaja perlulah pandai memilih rakan sebaya yang tinggi akhlak dan budi pekertinya. Selain itu, kita perlu pandai merancang dan mengisi masa lapang dengan aktiviti-aktiviti yang berfaedah. Para remaja boleh melibatkan diri dalam kegiatan sukan, beriadah, dan menghadiri kelas-kelas tambahan sebagai persediaan menjelang peperiksaan.

Hadirin sekalian,

Pihak sekolah juga haruslah menjalankan aktiviti seperti Kempen Antidadah, ceramah dan sesi kaunseling. Program seumpama itu dapat memberikan maklumat yang berguna kepada murid-murid tentang bahaya najis dadah dan kesan buruknya kepada kehidupan manusia.

Seterusnya, para murid yang bermasalah perlulah menghubungi guru, guru kelas atau guru kaunseling untuk mencari jalan penyelesaian. Selain itu, ibu bapa juga perlu mengambil berat hal-ehwal kebajikan dan kasih sayang anak-anak. Hubungan silaturahim yang intim, kasih sayang ibu bapa dan didikan agama serta moral difikirkan dapat menjauhkan diri generasi remaja daripada godaan dan perangkap maut dadah.

Hadirin sekalian,

Akhir kata, sebagai ketua murid, saya berseru kepada rakan-rakan agar senantiasa berwaspada dan mengelakkan diri daripada perangkap dadah. Sesungguhnya, dadah tidak dapat menyelesaikan masalah, sebaliknya penyalahgunaan dadah akan memusnahkan kehidupan diri, keluarga, bangsa dan negara. Hindarkanlah diri daripada najis dadah. Dadah musuh negara. Dadah membawa padah!

Kalau ada jarum yang patah,
Jangan simpan di dalam peti;
Kalau ada silap dan salah,
Jangan simpan di dalam hati.

Sekian, terima kasih.



Posted by 
Sumber: http://chaimestm.blogspot.com/2011/05/karangan-syarahan-bm.html

15 comments:

  1. Do you realize there's a 12 word sentence you can say to your crush... that will trigger deep emotions of love and instinctual appeal to you buried within his chest?

    That's because deep inside these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's impulse to love, look after and guard you with his entire heart...

    12 Words That Fuel A Man's Desire Impulse

    This impulse is so hardwired into a man's brain that it will make him work better than ever before to do his best at looking after your relationship.

    Matter-of-fact, fueling this all-powerful impulse is so binding to achieving the best possible relationship with your man that the moment you send your man a "Secret Signal"...

    ...You'll instantly find him open his soul and heart to you in a way he's never experienced before and he'll recognize you as the only woman in the universe who has ever truly attracted him.

    ReplyDelete
  2. Saya inginkan cara² bukannya pasal sekolah awak.ingat kalau hiasan je cantik tpi isi tidak sama dengan apa yang kita minta tidak berguna juga bukan..😠😠😠

    ReplyDelete
  3. Kalau nak hantar isi biar same dengan ape yang pengguna inginkan...🙄🙄🙄

    ReplyDelete
  4. Sabar..... Semua..... Tenang.... Manatau dia tidk thu apa yg dia tulis.... Jangn cmtu.. Think positive ❤️😊👍

    ReplyDelete
  5. Terimakasih website ini sangat berguna kepada saya.

    ReplyDelete

OUR GROUP MEMBERS

SYAFIQAH NADIAH PUTERI ATHIRA AININ AINIS DURRATUL PUTRI ZULAIKHA ASMA