Saturday 16 June 2012

institusi pendidikan sebagai pemangkin sektor pelancongan

TAMBAH INGATAN DAN TUMPUAN, KURANGKAN STRES DENGAN E-GENIUS
Malaysia semakin terkenal di kalangan pelajar asing sebagai destinasi pilihan utama bagi pengajian tinggi dan lanjutan. Kini, para pelajar dan cerdik pandai dari serata dunia membentuk komuniti pelajar yang menyumbang pelbagai budaya dan bahasa di Malaysia.

Salah satu sebab penting Malaysia menjadi destinasi pengajian pilihan utama ialah kadar sara hidup yang rendah serta tahap kualiti kehidupan yang tinggi. Ini diperkuatkan lagi dengan adanya teknologi dan peralatan bantuan pembelajaran yang canggih di sini. Tambahan lagi, penduduk Malaysia yang berbilang kaum dan mesra memudahkan pelajar asing untuk mengenali lebih mendalam perihal berkaitan penduduk, tradisi dan budaya yang ada sambil mereka meneruskan pembelajaran mereka.

Malaysia mempunyai lebih dari 600 institusi pengajian awam dan swasta yang menawarkan pengajian di tahap pra-universiti hingga tahap universiti. Ini termasuk institusi pengajian tempatan dengan gabungan pelbagai pusat pengajian luar negara, serta beberapa cawangan kampus universiti luar negara yang tersohor. Kelayakan yang diterima dari cawangan-cawangan seperti ini adalah setaraf dengan kelayakan yang diterima di kampus induk pusat pengajian tersebut.

Terdapat juga beberapa buah institusi pengajian tinggi tempatan yang telah berjaya menempah nama di persada dunia seperti Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dan Universiti Multimedia. Di Malaysia juga terdapat institusi pengajian tinggi berprestij yang telah lama bertapak seperti Universiti Malaya di Kuala Lumpur dan Universiti Sains Malaysia di Pulau Pinang. Tambahan lagi, beberapa buah pusat pengajian tinggi antarabangsa telah bergabung bagi mewujudkan program berkembar dengan institusi pengajian tinggi di Malaysia dan kini, institusi seperti Monash, Nottingham dan lain-lain menawarkan pilihan kepada para pelajar untuk memilih samada menyempurnakan seluruh pengajian mereka di Malaysia atau di negara luar seperti Australia, New Zealand dan United Kingdom. Kelebihan yang boleh diperolehi di Malaysia sekiranya mereka ingin menghabiskan tempoh pembelajaran ialah penjimatan kos pengajian tanpa menjejaskan kualiti pengajian.

Malaysia mempunyai pilihan meluas bagi pengajian yang berkualiti tinggi pada kos yang amat berpatutan serta kursus-kursus yang ditawarkan telah diiktiraf antarabangsa. Hasilnya, kini terdapat beribu pelajar dari lebih kurang 100 buah negara yang sedang belajar di institusi-institusi pengajian tinggi di Malaysia.

Pelajar yang sedang membuat pertimbangan untuk belajar di Malaysia tetapi belum membuat sebarang keputusan berpeluang mengambil bahagian di dalam beberapa program pelancongan pelajar yang akan mendedahkan mereka kepada negara ini, mendekati penduduknya dan pilihan pusat-pusat pengajian tinggi yang ditawarkan. Program ini bukan sahaja berjaya membantu pelajar membuat keputusan mengenai pengajian mereka, tetapi juga memberi peluang kepada mereka untuk menikmati percutian di destinasi yang paling indah dan mempesona di dunia.

Dipetik daripada laman web Cuti-cuti Malaysia 
http://www.tourism.gov.my/my/activities/default.asp?activity_id=15

No comments:

Post a Comment

OUR GROUP MEMBERS

SYAFIQAH NADIAH PUTERI ATHIRA AININ AINIS DURRATUL PUTRI ZULAIKHA ASMA