Sunday 17 June 2012

Kemelut Remaja Lari Dari Rumah

Kemelut remaja lari dari rumah telah menjadi satu isu yang sering diperkatakan. Keadaan ini jelas memaparkan tindakan remaja yang tidak bermoral. Pelbagai pihak memberikan teori atau pandangan mengenai kemunculan kemelut ini dalam masyarakat kita.
            Selain itu,antara faktor menyebabkan remaja lari dari rumah ialah kurang perhatian daripada ibu bapa. Ibu bapa kkini lebih mementingkan kerjaya daripada anak-anak mereka. Mereka tidak mengambil tahu tentang kegiatan seharian anak-anak mereka. Remaja kini kurang didikan agama. Apabila seseorang itu kurang didikan agama dia akan mudah melakukan kesalahan tanpa merasa bersalah. Remaja kini juga mudah terpengaruh dengan rakan sebaya. Rakan sebaya memainkan peranan penting. Jika rakan mereka mengajak mereka melakukan kesalahan meraka akan mudah terpengaruh dan akan menerima ajakan tersebut kerana ingin menjaga perasaan rakan mereka.
            Terdapat beberapa kesan remaja lari dari rumah. Kesan utama,remaja lari dari rumah,menyembab kan gejala social di Negara kita kian meningkat. Contohnya,remaja melarikan diri kerana masalah keluarga dan mereka mengikut rakan atau kekasih mereka jauh dari keluarga. Kesan kedua,imej keluarga akan tercemar. Jiran-jiran akan memandang rendah kepada keluarga tersebut dengan meningkat, bahawa mereka tidak pandai menjaga anak dan kurang member didikan agama.
            Di samping itu,terdapat beberapa langkah  untuk mengatasi masalah yang kian menular di nagara iaitu,remaja lari dari rumah. Antaranya ialah ibu bapa haruslah memainkan peranan penting dengan memberi didikan agama yang cukup.  Remaja hendaklah bijak memilih rakan yang mempunyai cirri-ciri orang yang cemerlang agar tidak mengajak kita melakukan perkara yang negatif.
            Kesimpulannya, gejala ini haruslah diberi perhatian dan ditangani dengan segera demi masa depan anak bangsa Negara. Selain itu,semua pihak hendaklah berganding bahu menangani masalah ini.


-2K2 Students

No comments:

Post a Comment

OUR GROUP MEMBERS

SYAFIQAH NADIAH PUTERI ATHIRA AININ AINIS DURRATUL PUTRI ZULAIKHA ASMA